Blijf gezond en blijf veilig: zo versterk je je immuunsysteem

In deze tijd zijn goede voorzorgsmaatregelen belangrijk om de verspreiding van Corona tegen te gaan en je gezondheid te beschermen. Daarnaast kun je met een aantal leefstijlregels ook je immuunsysteem versterken. Er is geen gegarandeerde manier om te voorkomen dat je ziek wordt maar het versterken van je immuunsysteem zorgt wel voor een goede en stevige basis, waardoor je lichaam minder vatbaar is. Op deze pagina vind je 4 tips om je immuunsysteem gezond te houden. 

Tip 1: blijf bewegen
Probeer dagelijks het liefst minimaal 30 minuten activiteiten te ondernemen waarbij je hartslag verhoogt. Dit kan bijvoorbeeld wandelen of fietsen zijn. Houdt daarbij wel rekening met de 1,5 meter afstand tot anderen. Maar ook thuis kun je natuurlijk allerlei oefeningen doen. Op YouTube zijn enorm veel video’s te vinden en veel sportscholen bieden online programma’s aan waarmee je allerlei lessen thuis kunt volgen. Ga je normaal gesproken 3x per week naar de sportschool? Probeer deze tijd dan ook nu vrij te houden voor alternatieve sportactiviteiten, zodat je in je vaste ritme blijft. Als het kan, probeer je activiteiten zoveel mogelijk in de buitenlucht te doen, bijvoorbeeld in de tuin of op je balkon. Bijkomend voordeel is dat je ook nog eens een deel van je dagelijkse dosis vitamine D meepakt! En dat helpt weer om je afweersysteem gezond te houden.

Tip 2: drink voldoende water
Je organen, maar je immuunsysteem in het bijzonder, hebben veel baat bij hydratatie oftewel vocht en dan met name water. Water helpt het lichaam te reinigen en gifstoffen te verwijderen. Daarom is water drinken nu extra belangrijk. Zorg voor een goed gevulde waterfles binnen handbereik en vul ‘m regelmatig bij, dan kom je al snel aan de 2 liter per dag (8 tot 10 glazen) die een volwassene nodig heeft. En belangrijk: drink voordat je dorst krijgt. Wanneer je een dorstgevoel krijgt, kom je eigenlijk al 2 tot 3 glazen water tekort. 

Tip 3: Zorg voor ontspanning
Bijna iedereen heeft in deze tijd te maken met een vorm van stress, afhankelijk van je persoonlijke situatie. Ontspanning is dé manier om je vecht- en vluchtsysteem tot rust te brengen. Daardoor ben je beter in staat om met moeilijkheden of problemen om te gaan en je geest ruimte te geven. Ga dingen doen waar je blij van wordt en energie van krijgt. Pak hobby’s op waar je misschien al een tijd niet meer aan toe bent gekomen, ga mediteren of plan een online borrel met familie of vrienden.

Tip 4: zorg voor een goede nachtrust
Een goede nachtrust stimuleert de werking van je immuunsysteem. Hoeveel slaapuren je nodig hebt, varieert per persoon maar voor gezonde volwassenen geldt dat ze gemiddeld 7 tot 9 uur slaap per nacht moeten krijgen.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *