Het is bewezen dat massage goed is voor elk systeem van het lichaam. Het verlaagt de bloeddruk en de hartslag, verbetert het postuur en ondersteunt een sneller herstel van belaste spieren. Bovendien biedt massage een beschermende werking tegen stress. Alle reden dus om regelmatig een sportmassage in je schema in te plannen!

Het doel van sportmassage

Door extra belasting, bijvoorbeeld in de vorm van sporten of trainen, worden de spiercellen uit hun evenwicht gebracht. Na een inspanning volgt er een herstelfase. Na deze herstelfase volgt er een verbeterde toestand. Door die verbetering nemen je prestatievermogen en je belastbaarheid toe. Dat noemen we het trainingseffect. Je spieren worden sterker, leniger en raken beter doorbloed. Maar niet alle schakels in het lichaam zijn even sterk. Daardoor kan er soms overbelasting ontstaan. Bijvoorbeeld als spieren onvoldoende tijd krijgen om te herstellen. Dat kan leiden tot hypertonie (te hoge spierspanning) of stijfheid. Met massage kunnen overbelastingsblessures voorkomen worden. Het doel van de massage is dan ook om de lichamelijke conditie te verbeteren en eventuele nadelige gevolgen van de sportprestaties, training, stress of zwaar werk, weg te nemen.. Sportmassage kan zowel preparatief (voorbereidend), preventief (voorkomend) als curatief (herstellend) gegeven worden.

Hoe werkt sportmassage?

Of je nu af en toe sport, recreatief of intensief, je kunt alleen goed functioneren als je goed in je vel zit. Afhankelijk van het doel, zorgt sportmassage voor ontspanning (na het sporten) of juist stimulering (bijvoorbeeld voor een wedstrijd). Soms zijn spieren overbelast. Dat uit zich in bijvoorbeeld spierknopen, verhardingen of verklevingen of verhoogde spierspanning.  Massage kan deze lokale problemen opheffen. 

Bij een sportmassage wordt stevig gemasseerd, waarbij bijvoorbeeld bindweefsel wordt losgemaakt en knopen uit je spieren worden gehaald. Ik gebruik hiervoor diverse massagetechnieken en -grepen. Omdat er diep in de spieren gemasseerd wordt, kan dit soms wat gevoelig zijn. Je lichaam geeft hiermee het signaal af dat er iets niet goed zit en juist dat wordt door de sportmasseur verholpen. Uiteraard vraag ik tijdens de behandeling regelmatig hoe je het ervaart en stem ik de behandeling af op jouw feedback.

Wil je optimaal voorbereid zijn op een sportprestatie waarvoor je aan het trainen bent? Met een sportarrangement krijg je drie massages. Twee voor de wedstrijd om je spieren te prepareren en één na de wedstrijd om je spieren te ontspannen en afvalstoffen af te voeren.  

Heb jij last van stijve of gespannen spieren in je nek, schouders of rug?  Dan is een rug- schouder- en nekmassage misschien iets voor jou.

Voel jij je opgejaagd, rusteloos of vermoeid? Dan kan een ontspanningsmassage je helpen om lichamelijk en geestelijk weer te ontspannen en in balans te komen.

Heb je een vraag of wil je een afspraak maken? Neem dan contact met me op.