5 Tips voor een leniger lijf

5 tips voor een lenig lijf

Kun jij met gestrekte benen met je vingers de grond aanraken? Als het antwoord nee is, is dat helemaal niet gek. De meeste mensen trainen op kracht en uithoudingsvermogen, en niet op lenigheid. Toch is die lenigheid misschien wel net zo belangrijk voor je fysieke fitheid als kracht en uithoudingsvermogen. Door je lichaam te trainen op lenigheid zul je merken dat je makkelijker beweegt en minder snel klachten ontwikkelt.

Ik had altijd veel last van een hoge spierspanning en stijve spieren na het sporten. Door (bijna) dagelijks te rekken zijn mijn spieren veel soepeler geworden. Ik doe de rekoefeningen iedere ochtend, als het even kan in de buitenlucht. Een heerlijke start van de dag. Met deze 5 tips krijg ook jij een leniger lijf! 

Tip 1: Rekken, rekken, rekken.

Met rekken voorkom je dat je spieren korter worden. Rek daarom sowieso na het sporten. Dan zijn je spieren warm en goed doorbloed en gaat het rekken makkelijker.

Tip 2: De 30 seconden regel.

Hou de rek minimaal 30 seconden vast. Die tijd hebben je spieren en pezen nodig om zich aan te passen aan je houding. Rek niet gelijk maximaal als je spieren nog niet warm zijn maar bouw het rustig op.

Tip 3: Rek je nek.

Rekken tijdens het werk is aan te raden, zeker als je veel achter een beeldscherm zit. Rek je nekspieren een paar keer per dag om te voorkomen dat je nek stijf wordt. Als je een kop koffie zet voor jezelf kun je die tijd net zo goed gebruiken om je nek even los te maken toch?

Tip 4: Rekken op een rustdag.

Gun jezelf en je spieren ook rekoefeningen op de dagen dat je geen kracht- of duurtraining doet. Een extraatje waardoor je nog leniger wordt. Het beste moment is in de ochtend, direct na het opstaan. De stretches stimuleren de doorbloeding van je spieren en het bindweefsel en zo begin je soepel aan je dag!

Tip 5: Adem in, adem uit.

Let bij je rekoefeningen ook eens op je ademhaling. Dan word je stretch nog effectiever. Adem rustig en diep in. Op een uitademing geef je rek. Hou dit 30 seconden vast. Probeer daarna op je ademhaling wat verder te gaan en dit ook weer 30 seconden vast te houden.

bron: www.triggerpointcoach.nl

Tags: No tags

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *